Banner

Banner

onsdag 23 januari 2013

Tulpaner

Jag fick tulpaner. Och jag älskar blommor. Men sedan några år tillbaka så är jag mycket restriktiv med i synnerhet snittblommor sedan det kom till min kännedom hur dessa odlas. Med massor av gifter och med personal som blir sjuka och sterila och är kraftigt underbetalda.



I vissa länder där det saknas mat odlar man snittblommor till västvärlden istället för spannmål till befolkningen. Det vill jag inte heller vara med och bidra till.

Sen finns det faktiskt länder och odlare som tar ansvar och blommorna drivs upp på ett rättvist sätt men växthusen värms upp med fossilt bränsle. Och sedan ska de fraktas, helst med snabba flyg så att inte blommorna vissnar, och flygtrafiken slukar ännu mer fossilt bränsle så varför skulle jag gynna en sådan handel? Snittblommor är en lyxprodukt som jag mycket väl kan klara mig utan.

Svenskodlade tulpaner då? Jo men visst, det finns grader i helvetet. Det är helt okej med svenskodlade tulpaner men det beror på hur växthusen är uppvärmda. Och varför slösa dyrbar energi på växthusuppvärmning för tulpanodling? Och varifrån kommer lökarna?



Naturligtvis finns det rättvisemärkta snittblommor och krukväxter. Organisationen bakom detta heter FFP (Fair Flowers Fair Plants) och till denna får man ansluta sig om man uppfyller de krav som ställs på respekt mot människa och miljö.

Nästa gång du köper snittblommor tycker jag att du ska ställa frågan om de har rättvisemärkta och/eller klimatcertifierade produkter.

Nu ska jag läsa in på mig krukväxter, perenner och blomsterlökar  också, det finns säkert en hel del skit även i den branschen. I frösvängen är det lättare. Det finns några återförsäljare som klart och tydligt märker sina fröer som ekologiska och det lär inte finnas några GMO-fröer (genmodifierade) på svenska marknaden.

Bäst av allt är ändå blommor och växter som finns naturligt. Under vår, sommar och höst finns de ju överallt AND I LOVE IT men även under vintern kan man hitta skönheter. Blåbärsris till exempel. Det blir jättefint i en vas. Först är det grönt, sen får det knoppar och sist blommar det. I hela tre veckor står det sig dessutom.

Vaser från vänster: loppisfyndad medicinflaska, IKEA, loppisfyndad snyggvas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar