Banner

Banner

tisdag 15 januari 2013

Snygga grejer

Favorit i smyckesskrinet just nu är silverberlocken från Zilverzmen i Mjölby. Vi träffades på en julmarknad och hans formspråk tilltalar mig. Det liknar ju Efva Attlings grejer ganska mycket men håller en helt annan prisklass. Dessutom är de tillverkade av just Peter i Mjölby. Efvas grejer görs i Kina. Men är fortfarande skitsnygga.



Blommar vackrast gör azalean. Jag ville unna mig en färgklick och fick verkligen valuta för pengarna. Glömde helt bort att kolla om den var rättvisemärkt, vilket jag tyvärr betvivlar, något jag faktiskt brukar efterfråga när jag handlar blommor. Jag gynnade Zälls blommor eftersom deras butik är småskaligt trivsam och personalen kunnig.



Art Nouveau. Eller Jugend som tyskarna kallar det. Snyggt typsnitt, smakfull estetik, härlig färgskala och läckert formspråk. Tycker jag. I höstas styrde vi kosan mot Prag, Jugendstilens Mecka då det begav sig, och fick oss en högklassig Jugendboost. Dessutom fick jag med min sambo på intressetåget. Han fick upp ögonen för stilen och köpte en poster som nu smyckar väggen i matrummet. Att den dessutom gör reklam för Absinth, drycken som också förknippas med Prag, är en helt annan historia.



2 kommentarer:

  1. Åh, Prag! En så sin stad.

    Vet inte om du som jag lätt missar att kolla tillbaka där man kommenterat och frågat -så jag postar min svarskommentar direkt hos dig också :)

    Kul att du gillar muddarna! Jag har tyvärr varken återförsäljare eller butik, men om du skickar mej ett mail på maria.carlander (at) hotmail.com kan vi ju göra en privat deal om du skulle känna för det :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt svar Maria! Visst är det så, man missar att kolla uppföljningen på kommentarer man lämnar ibland så jag skriver både här och hos dig. Fast du har ju en fiffig funktion som gör att jag får e-post när du svarar på kommentarer.

      Radera