Banner

Banner

måndag 3 december 2012

Julkoma

Två diametralt olika julmarknader är avverkade. Den ena, Waldorfskolans julbasar, var väldigt trevlig, välbesökt och innehöll flera av de traditionella ingredienserna för en lyckad julmarknad. Den andra, på Eon hos Martha Mildred, var mindre lyckad av olika skäl men nu är det ett överstökat kapitel som jag, en erfarenhet rikare, lämnar bakom mig.

Därmed återfick jag någon slags lugn och fick så gott som omedelbart sjukdomskänningar. De kom lika säkert som att det blir tisdag imorgon. Jag har lärt mig att min kropp funkar så och därför kan jag nästan planera in när jag ska vara sjuk. Lite praktiskt men också lite skrämmande. Iallafall när jag inser att stress är så starkt att det kan trycka undan de mest ihärdiga baciller.


Årets julänglar är rakubrända


Nåväl, jag har bara en julmarknad kvar och i veckan ska jag tack och lov inte göra särskilt mycket. Sista marknaden är en gammal goding; KFUMs julmarknad. Den har blivit ett tryggt och säkert kort med åren.

All handel under 2013 kommer att förenklas, och kanske till och med öka, tack vare att jag har registrerat mig på iZettle. Det betyder att jag kan ta betalt även med kort och kunder slipper ha kontanter i plånboken. iZettle verkar funka bra, det säger faktiskt alla som jag har frågat.

Heminredningsreportaget är gjort och det var väldigt spännande att följa fotograf Karin Foberg och stylist/reporter Anna under deras arbete. De var här i fyra timmar och jobbade ungefär som jag misstänkte; flyttade ljusstakar, puffade kuddar, tog bort telefoner och produktplacerade lite småsaker som jag sedan fick behålla. Det var dock inget som skedde utan att jag blev tillfrågad.

Den nyinredda soffhörnan som blev färdig dagen innan fotografen kom...


Karin och Anna har tydligen aldrig gjort ett reportage utan att det har publicerats och kunde därför med 95% säkerhet lova att även detta skulle hamna i någon tidskrift. Däremot skulle det kunna dröja upp till ett år innan det skedde. Vinterhem ska visas på vintern och för de nästkommande månaderna har redaktörerna redan en plan för hur tidningen ska se ut.

Det nya soffbordet har en skiva med
handgjort marockanskt betongkakel

Hyllan under är en durkplåt

Ben och stomme är ihopsvetsat av stål (fyrkantsrör mm).
Så skönt att kunna måttanpassa bordet efter rummet och sofforna.


Ytterligare en av mina återförsäljare går i graven. Fröjd Hantverk lämnar sina lokaler och kommer att satsa i annan riktning nästa år. Trist för alla, det var en trevlig butik. Det känns därför angeläget att hitta nya butiker som vill sälja mina saker så det blir ett projekt efter jul.

För övrigt har vi Absolut Vinter i Getingedalen vilket det definitivt inte är i Örebro. Under denna årets mörkaste tid har vi förärats med ett massivt snötäcke som lyser upp och gör det gnistrande vackert lagom till jul. Visserligen föll allt intensivt under ett dygn och vi blev både insnöade och tidvis strömlösa men vi tände brasor och hade tack och lov inga tider att passa.




Så fort jag har räknat kassan efter KFUMs julmarknad tar jag ledigt från Krukmakeriet i en hel månad. I mitten av januari startar jag åter upp verksamheten med kurser, både i min egen och Medborgarskolans regi. Framåt våren är det dags att tänka på Tysslingedagen och sedan utställning i Wadköping i juli. Sista helgen i augusti är det Konst & Kaffe men jag är helt övertygad om att det kommer att hända så mycket mer än detta. Den som lever får se...

1 kommentar:

  1. Rakuänglarna är superfina! Ja resten också ⛄

    Lena

    SvaraRadera