Banner

Banner

tisdag 10 september 2013

Höstverksamhet

Konst & Kaffe är porten mellan sommaren och hösten även om hösten har börjat härligt somrig i år. I vanlig ordning var det lilla, nåja, evenemanget i Lillkyrka mycket lyckat. Bygden sjuder av aktivitet och det finns massor att göra och se.




Därpå följer den period som jag är mitt uppe i nu; kursperioden. Under september och oktober är kalendern full av bokningar med grupper som kommer och skapar hos mig. Trots att jag har kört detta i några år känns det fortfarande roligt och stimulerande. Deltagarna brukar vara väldigt nöjda, jag försöker att hålla verktyg och verkstad uppdaterad med nya prylar och det är det absolut roligaste komplementet till mitt eget skapande. Jag har ju varit där själv, jag vet hur härligt det är att upptäcka lerans kraft.




Det finns dock en kursform som jag har slutat med; betongen. Medan keramiken är som den eviga kärleken så var betongen en tillfällig, och övergående, förälskelse. Mitt intresse för materialet har falnat och dessutom har jag inte längre de lokalmässiga förutsättningarna för att hålla betongkurs. Samtidigt är det skönt att konstatera att jag inte behöver betongen, vare sig som produkt eller kursmaterial, för att gå runt.

Däremot så tycker jag fortfarande att det är otroligt vackert med betong i rätt miljö men nu får andra ta över skapandet. Och de härliga inspirationsböckerna med gör-det-själv-tema kommer jag att behålla. Förmodligen även köpa fler av.

En annan kursrelaterad grej som är väldigt kul är att jag redan har en kö av deltagare som vill kursa under våren, det vill säga från januari till april. Jag kan känna mig trygg med att verksamheten kommer att gå runt även under 2014. Och det är allt från fritt skapande via rakubränning till glaseringsteknik vilket genererar en härlig variation för mig.

Så fort jag vet vilka helger som blir kurshelger nästa år kommer jag att boka in kön och sedan släppa återstoden av datumen fria för övriga!



Övrig tid ägnar jag åt trädgård, trädgård och trädgård. Här laddas för en självförsörjd säsong så det skördas, förvälls, fryses, saftas, torkas och omhändertas. Snart känns det som om jag kan hålla kurser även i det och du kan följa min framfart i trädgårdsbloggen på Nerikes Allehanda där jag bloggar ungefär en gång i veckan. Om du gillar Getingedalen Krukmakeri & Hantverk på facebook så får du en hint varje gång någon av mina bloggar uppdateras!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar