Banner

Banner

måndag 30 september 2013

Ett av alla fat

Förra sommaren tillbringade jag en vecka hos Steven Jones. Efter sju inspirerande och lärorika dagar åker jag hem, full av nya idéer och kunskaper... och med bilen full av omsorgsfullt inlindande halvtorra skapelser. Nyttigt.

Detta brukar jag upprepa varje år. Inte nödvändigtvis hos Steven Jones men någon form av utbildning, praktik eller konstnärlig utveckling kostar jag på mig själv. Jag är långt ifrån fullärd och det är väldigt lätt hänt att man kör fast i gamla hjulspår.

Nåväl, senast det begav sig hos Master Steven skulle jag dreja stort. Förutom att just träna på att centrera stora klösar så fick jag också lära mig hur man kan gå runt problemet. Dreja i sektioner eller centrera genom att rytmiskt banka ut leran. Ingen ser någon skillnad efteråt och kvalitén blir exakt densamma.


Den skål, eller om man nu vill kalla det fat, som utgjorde resultatet av mitt rytmiska bankande av fem kilo lera syns på bilden. Leran blir halmgul efter högbränning och bara en sådan enkel sak är nyttig träning för mig. Allt kan ju inte vara vitt.

När ett bankat och drejat fat är klart så får det en lätt oregelbunden och vågig kant. Denna skärs lätt bort med en drejnål men man kan även låta den vara kvar. Allt måste inte vara jämnt och slätt. Så ser inget annat ut i den här världen.

Vad väljer man då för glasyr? Jag hade en bråkig blå-grön. Man vet liksom aldrig hur det slutar. Spännande eller irriterande? Varför inte välja den till den halmgula skärven? Det skulle kunna bli fint. Sagt och gjort. Fullträff.

En knallig, blå kant övergår i en blygsam och överraskande brun för att sedan på en fläck brista ut i ett vulkanutbrott. That´s the way I like it.

Det värsta är att nästa experiment, med samma lera och samma glasyr, kommer att se helt annorlunda ut. Eller är det det bästa?


6 kommentarer:

  1. Oh....så vackert fatet/skålen blev. Härligt när det händer något i glasyren.
    Så härlig inställning du har dessutom :-)
    Gå på kurs är inte helt fel. Alltid något nytt och snappa upp.
    Sen kanske man ger andra lite också.
    Ha så gott
    Kram
    Annelie

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Ja, det där med kurs har jag börjat fundera på igen. Jag är relativt ny i lervärlden men satsade ändå på en egen verkstad för ett år sedan. Jag tror det skulle göra mig gott på alla sätt och vis att ta en kurs i något nu igen. Drejning kanske?! Jag kanske hör av mig till dig i vår.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varmt välkommen Camilla! Ett tips... det brukar bli fullbokat ganska snabbt så ha god framförhållning!

      Radera