Banner

Banner

måndag 20 augusti 2012

Upptäckter på Kilsbergskanten

Kulturhelg!

Lördagen tillbringades på Formex bland alla inspirerande formgivare. Det finns så otroligt mycket att se och ta in att jag blir alldeles matt. Och mätt. Hjärnan är begränsad, den klarar inte hur mycket idéer som helst. Den blir full och jag måste hem och tömma minneskortet mellan varven. Dessutom är Formex en viktig mötesplats där man kan knyta nya kontakter. Tror ni att jag hade med mig mina visitkort? Nähä då. De låg kvar hemma.



Under söndagen åkte vi runt bland de olika stationerna på Upplev Kilsbergskanten och fick ännu fler idéer. Det kan hända att vi har jobbat hårt med vårt hus men det är ändå bara en bråkdel av vad man skulle kunna göra. Vi har till exempel varit bekväma och målat med köpefärg, isolerat med glasfiberull och värmt upp med bergvärme och ved när man istället kan blanda sin egen äggoljetempera, lerklina och isolera med hampa och elda med närodlad havre.

Och faktum är att det egentligen är det jag vill men man kan inte göra allt. Det kräver lite tid att sätta sig in i alla nya tekniker och då måste något annat stå tillbaka. Krukmakandet till exempel.

Vas, stengods med "stenglasyr" (egen prod.)


Schabrak av Anneli Linder

Kameler av Anna Wiktorsson

Äpplen av Pia Lind

Det underbara växthuset hemma hos Eva och Ulf i Vekhyttan

Årets vitlöksskörd ligger på tork

Nähä, nu väntar sista rycket inför Konst & Kaffe som går av stapeln i helgen, 25-26/8. Jag vet inte vilken gång i ordning jag är med, fjärde eller femte, men det är en av årets höjdpunkter och värd att satsa lite extra på. Konst & Kaffe ingår även i en ny kulturrunda (25/8) så man kan passa på att se andra saker också.

Dessutom bränner jag kursarbeten. Mina senaste kursdeltagare formulerade sig så fint efter helgen de tillbringade i Getingedalen.


1 kommentar:

  1. Hejsanhejsan,
    det är okej att måla med köpefärg. Vill du inte visa upp husrenoveringen på Byggla? Vi har en liten mästerbyggstävling där alla får delta! Maila mig på vendela@byggla.se så berättar jag mer :)
    /Vendela på Byggla

    SvaraRadera