Banner

Banner

måndag 9 juli 2012

Ack Värmland

En vecka hos Steven Jones och jag är supertänd! I sex dagar har jag drejat från morgon till kväll och temat var As Big As Possible. Steven, som är en mästare på att dreja (och bränna vedugn), lär ut så många knep och tricks han kan för att jag ska lyckas och jag måste säga att jag har utvecklats.

Men att leva en vecka hos en konsthantverkarfamilj, bo i ett ett härbre från 1633 och prata keramik, teknik och inspiration så gott som dygnet runt är nästan religion. Veckan gav så mycket mer än bara drejning.

Nu är jag taggad. Den här veckan har jag öppet måndag, tisdag, torsdag och fredag och jag kommer att vara så mycket som möjligt i verkstaden. Idag var jag dock tvungen att ta hand om mina smutsiga verktyg, beskicka (dreja av) en del av mina alster och gjuta några fågelbad av betong (beställning). Imorgon ska jag sätta mig vid drejskivan och producera.

Härbret

Nöjd med mina 51 cm

Jäskrus

Master Jones demonstrerar
alternativ montering av hänkel

En paus med verkstadskatten

Inspirerande konsthantverkarhem

Charmtroll

Hybridkanna ( med halvdan hänkel...)

40 cm baktråg

Nöjd drejare

Dagens produktion på tork

2 kommentarer:

  1. Ser mycket bra ut. Hoppas du fått påfyllning så det räcker till nästa år

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja just nu känns det som om jag svämmar över. Vi får se hur länge det räcker. Who ever you are...

      Radera