Banner

Banner

fredag 4 maj 2012

Ramslök och nöjestripp

Vi har en planta Ramslök. Den grävde vi upp med sked på en semester på Kinnekulle för ett par år sedan. Vid hemkomst tryckte vi ner plantan i ett trädgårdsland och sen har den blivit kvar. Mot alla odds. Fel klimatzon, fel växtplats och fel jord. Förra året blommade den och jag petade ner fröna i jorden runtomkring moderplantan och nu kommer det upp små ramslöksblad lite överallt. Underbart! Det är en av mina högsta trädgårdsönskningar att ha ett hav av Ramslök som står och doftar gott, ser vackert ut och blommar näpet.

Mamma Ramslök med sin bäbisar


Jag är på god väg mot mitt hav men det blir inte mer än en liten sjö eftersom allt växer i ett avgränsat trädgårdsland. Dessutom går det för saaaaakta.

Så kom min mor och frågade om jag ville ha Ramslöksplantor. Om jag vill? Är påven katolik? Hon har tydligen en väninna med exakt ett sådant där hav som jag önskar mig. Så nu har morsan grävs upp så mycket som hennes samvete tillät och plantorna har jag sedan stoppat ner i några krukor med jord för senare plantering på lämplig plats.

I väntan på havet


För just ikväll har jag inte tid med sådant.

Först var det invigning i Blankhult och där ville jag förstås vara med och ta en titt för att sedan inkvartera mig i min butik och ta emot kunder. Jösses vad folk det kom! Nyfiket och trevligt folk som dessutom handlade. Jag har nog inte haft så mycket kunder per timma sedan min egen invigning i december 2010.

Sen var det middagsdags och sambon hade fixat soppa och våfflor. Och fredagsvin.

Därefter var det hög tid för montering av rullgardin i sovrummet vilket visade sig vara en bökig historia som inte ens slutade särskilt bra.

Rullgardin. Skitkonstruktion.


Och så ska jag packa. Imorgon åker jag till Stockholm och umgås med käraste väninnan samtidigt som jag tar del av diverse kulturella evenemang.

Det blir ett besök på Fotografiska. Inte en stockholmsresa utan ett besök på Fotografiska. Det stora dragplåstret den här gången är André Kertész. Jag upptäckte honom på Moderna för ett par år sedan och blev förälskad i hans bilder. Fast Fotografiska brukar överraska. Något av de - för mig - okända namnen är oftast de mest positiva upplevelserna.

Det blir förstås vegetarisk restaurang också. Den här gången ska vi prova Seyhmus.

Inte långt från Seyhmus har vi Tantolunden där Ta Slöjden Till Gatan äger rum. Jag har ingen aaaaning om hur ett sådant jippo kan te sig men är det kulturell folkfest så måste jag dit.

Sist men inte minst måste jag till Magasin 3 och se Ai Weiweis utställning. Fattas bara annat.

Jorden är inhandlad

Krukorna är tömda

Rabarber är så coolt skrynklig i begynnelsen

Rabarbern har fått en egen lya i år

Allt är sent i Getingedalen

Kitsch of the Kitsch. Present av svägerska med humor.

Hängsälg som gör skäl för namnet

Rosenmandel på G

Japanska fat på tork

Ha en skön helg hörrni och lycka till alla tiomilalöpare!

1 kommentar:

  1. Oj snygga at dar langst ner. Haller dom for en liten tekanna gjord av extra tungt bly? Harligt med tradgarden. Jag tycker ocksa det gar for sakta (I know - you are shocked...). Det maste bli smallhett och sen kommer man inte hinna med allt ograsplockande. Jag har flyttat pioner och kaprifol som lag och tryckte under slyen vid pooldecket! Lite skon moda for besvaret med den dar jakla poison ivyn iallfall. Ha det sa trevligt i Stockholm! Later som en hojdare! Kram

    SvaraRadera