Banner

Banner

lördag 10 mars 2012

Tidskriftsnörd

Förr läste jag böcker à la bokmal. Var läskunnig redan vid fyra års ålder. Det kanske har med kontrollbehovet att göra? Läste verkligen mamma och pappa det som stod i boken? Det fanns bara ett sätt att ta reda på det.

Varken kontrollbehovet eller bokslukandet är av samma dignitet idag. Båda egenskaperna är betydligt mera laid back nuförtiden. På gott och ont.

Beträffande läsandet så har tidskrifter och internet tagit upp kampen om lästiden och ytorna runt sängen. Och både tidskrifter och internet rör sig inom ett och samma område, färg och form, även om det pendlar mellan yta och djup.

I högen bredvid sängen ligger för tillfället:


Form; jag är medlem i Svensk Form och får således deras tidskrift. Den är tung men bitvis himla intressant. Dessutom kommer det massor av balla inbjudningar via Svensk Form till diverse evenemang och det kommer förmodligen inte dröja länge förrän jag bevistar ett av dessa. 

Gudrun Sjödén; snarare en katalog än en tidskrift men helskotta vad inspirerande hon är! Särskilt hemmakatalogerna.

Live; IKEA Familys magasin. Är kluven till IKEA men jag handlar fortfarande där så därför kan jag också läsa och gilla Live. Kan vara riktigt inspirerande emellanåt.

Hemslöjd; I samband med projektet Ser du löven för alla träd? så började jag prenumerera på Hemslöjd. Gillar den! Den kanske inte riktar sig till keramiker direkt men jag behöver inte keramik för att få idéer. Det är nästan lägre odds på att jag hittar inspiration i  keramikfria miljöer.

Drömhem & Trädgård; Denna får representera min svaghet för blanka inredningsmagasin. Jag prenumererar inte men köper ett lösnummer då och då. Himla bra reselektyr. Den här gången innehöll den ett reportage om en keramikervän så jag var ju tvungen att kolla in det. Jag gillar inte språket i den här sortens tidningar men jag är en bildslukare och scannar av hela tidningen efter idéer, mässor och andra sammanhang som kan vara utvecklande.

Dessutom läser jag Svenskt Konsthantverk (så klart) och en trädgårdstidning (otippat?) och därefter finns det inte så mycket utrymme för skönlitteratur. Det blir några minuter här och där. Häromdagen hörde jag talas om en ny blaska, Selvedge, med tillhörande webshop och annat oemotståndligt. Måste spana in den!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar