Banner

Banner

fredag 2 mars 2012

Kreativa möten

Korvstoppning. Ett dygn fullt av kreativitet och inspiration. Jag är mätt.

Igår kväll började det med Pecha Kucha Night. För er som inte har koll på Pecha Kucha rekommenderar jag att genast söka upp närmaste Pecha Kucha-stad, ta reda på datum för nästa event och boka in det i kalendern.

Det finns snart 500 städer i världen som kör Pecha Kucha regelbundet så någon av dessa borde vara i närheten av dig.

Under en Pecha Kucha kväll i Örebro får man höra 8 talare. Under 6 minuter och 40 sekunder visar var och en 20 bilder och berättar något fängslande till dessa. Det kan vara oerhört skilda uttryck och former. Allt från reseskildringar till typsnittshistoria via Monica Zetterlund och miljökämpar. Från inövad vers till improvisation.

I pausen tar du en drink i baren, minglar och möter nya människor. Vad väntar du på?

Den 26 april är det min tur. Då hoppas jag att du kommer.

Nåväl, det kreativa dygnet fortsatte även om Pecha Kucha tog slut. Lunch- och eftermiddagsmöte med mitt textilhantverkande bollplank Heidi. Inte nog med att vi skulle få fason på vår utställning i höst, vi passade även på att se andras verk. KHVC i Örebro visade lustigt nog keramik och textil så vi gjorde en utflykt dit. När vi ändå var i Wadköping så tittade vi in på Konstfrämjandet också. På Hantverkarboden, där vi ska ställa ut, fick vi inte komma in men vi tryckte näsorna mot rutan och gjorde en grov plan.

Faktum är att vi värkte fram ett tillfredsställande koncept och jag känner mig riktigt nöjd. Den 13-18 november ställer vi ut. Tantverk - objekt för en guldkantad tillvaro. Och det är ingen vanlig utställning. Den är ovanligt bra.

Fredagkvällen till trots, nu väntar några timmar i verksta'n. De 170 muggarna måste maka på sig, imorgon har jag work shop!

3 kommentarer:

  1. Topp. håller med till fullo. ska bli hur kul som helst med allt.
    Heidi

    SvaraRadera
  2. Jippi Kajsa - jag kommer - vad ska du tala om? Jag var verkligen riktigt nervös innan.. men det är en bra utmaning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men så trevligt! Jag ska tala om utställningen Ser du löven... i sommar. När, var, hur och varför. Men den större delen ska handla om min medverkan i denna och processen med lövet, rakubränning och konstnärlig ångest. Jag kommer att vara skitnervös innan men jag hoppas att jag har någon nytta av mina år i läraryrket. Är det okej att ta en drink innan tro?

      Radera