Banner

Banner

söndag 12 februari 2012

Tar ett steg till

Det rör på sig! Och då kan ju inte jag stå still, mitt i vägen, som en bastant gråsugga. Nej, här gäller det att rida på vågen och med den kom det en ny blogg. Jajamensan!

Getingedalen Krukmakeri & Hantverk har härmed en egen blogg och det ska bli spännande att se vad den kan leda till.

Idag har jag umgåtts med min rakuugn i stort sett hela dagen. Resultatet blev riktigt bra, 4 av 5 krukor, men jag hade gärna sett ännu mer reduktion (kopparlyster) i glasyren. Annars är jag nöjd; det mesta höll, tekniken svek inte, vädret var stabilt (lika kallt hela tiden) och färgerna blev riktigt läckra.

Eftersom större delen av dagens bränning var för ett specifikt projekt så väntar jag med att visa några bilder. Fast ett par saker hörde inte alls dit så när dessa har fått en omgång av Fru Svinto så ska jag visa dem.

4 av 5 krukor ska helst vara 5 av 5 nästa gång. Därför snurrar felsökningen konstant i mitt huvud. Tack och lov har jag inte tömt förrådet av alternativ och justeringar så det kan bara bli bättre.

Vid 960 grader plockas keramiken bryskt upp ur ugnen med tång...

...för att landa i en bytta med sågspån. Och det är här det händer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar